«Διάκρισις και Χριστιανικός Βίος» (Β΄ Μέρος)
Άρχων (10958 Άρθρα)
Κοινοποιήστε

«Διάκρισις και Χριστιανικός Βίος» (Β΄ Μέρος)

Του Ζιμπάμπουε Σεραφείμ Κυκκώτη

Κατά τη πρώτη ημέρα του ετήσιου Συνεδρίου Ορθοδόξου Πνευματικότητας που οργάνωσε με το πιο πάνω θέμα η γνωστή Μοναστική Αδελφότητα του Bose (5/9) στο πρόγραμμα υπήρχαν έξι ομιλίες, τρείς το πρωϊ και τρεις το απόγευμα. Στη πρωϊνή συνεδρία είχαμε την ευκαιρία να ακούσουμε ως εισαγωγή για το θέμα του Συνεδρίου  την ομιλία του πατρός  Dr. Enzo Bianchi με το τίτλο «Ίνα γνωρίσουμε τα σημεία των καιρών – Η διάκρισις στα Ευαγγέλια». Ο π. Εnzo είναι ο  πρώτος Ηγούμενος και Ιδρυτής της Κοινότητας του Bose (1965), με ένα πολυγραφότατο θεολογικό έργο που μπορεί να καταταγεί επαξίως ως ένας εκ των μεγαλυτέρων Χριστιανών συγγραφέων όλων των εποχών με  εκατό σχεδόν βιβλία και μελέτες, που ελάχιστοι σύγχρονοι θεολόγοι θα μπορούσαν να τον φτάσουν. Το θεολογικό του έργο αναφέρεται σε όλους τους τομείς της Χριστιανικής ζωής (μας θυμίζει λίγο το θεολογικό έργο του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου και ιδιαίτερα τις γνωστές Ομιλίες του). Στη Μονή ζουν περίπου 80 Μοναχοί και Μοναχές και ακολουθούν τους κανόνες της Μοναστικής ζωής του Αγίου Παχωμίου, του Αγίου Βασιλείου και του Αγίου Βεδεκτίνου. Εκτός από τις καθημερινές ιερές ακολουθίες στον Ιερό Ναό, έχουν χρόνο τα ξημερώματα για κατ’ ιδία προσευχή στα κελλιά τους, αναλύουν και μελετούν την Αγία Γραφή, εργάζονται στους κήπους όπου παράγουν και τα περισσότερα τρόφιμα που τρέφονται οι ίδιοι καθημερινά, αλλά και για να καλύψουν τη δωρεά διατροφή που προσφέρουν ετησίως στις χιλιάδες προσκυνητές που φιλοξενούν, όπως κάνουν  κάθε χρόνο και για τους 200 συνέδρους κατά τη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου για μια εβδομάδα. Επίσης η διανομή είναι δωρεά. Καλύπτουν επίσης γενναιόδωρα για τους περισσότερους συνέδρους και το αεροπορικό τους εισητήριο. Νοείται ότι και η διαμονή μας είναι δωρεά. Προσπαθούν με κάθε τρόπο να μοιράζονται τα πάντα με όσους τους επισκέπτονται, εφαρμόζοντας και το κύριο μέλημα τους να ζουν σύμφωνα με τη Διδασκαλία του Ιησού Χριστού. Ασχολούνται επίσης και με διάφορα εργόχειρα, αγιογραφίας, κεραμική κτλ., τα οποία μπορεί ο επισκέπτης να αγοράσει από το αξιόλογο βιβλιοπωλείο της Μονής. Στην αρχή, όπως όλοι όσοι κάνουν κάτι ξεχωριστό, ο π. Enzo διώχθηκε από τη τοπική Εκκλησιαστκή αρχή γιατί δέχθηκε στην Αδελφότητα του και μη Ρωμαιοκαθολικούς. Στη συνέχεια επενέβει ο πολύ γνωστός τότε Καρδινάλιος Μισιέλ Πελεγκρίνο και τον προστάτευσε με αποκορύφωμα πολύ μεταγενέστερα με την καταξίωση του ως κορυφαίου Θεολόγου και συγγραφέα ο Προηγούμενος Πάπας Βενέδικτος (2012) να το διορίσει ειδικό σύμβουλο Θεολόγο στη Γενική Συνέλευση της Συνόδου των Ρωμαιοκαθολικών Επισκόπων για το θέμα του Ευαγγελισμού των Εθνών. Είναι Πρόεδρος και ψυχή της επιστημονικής επιτροπής προετοιμασίας των συνεδρίων αυτών για εικοσιέξι χρόνια. Στην επιτροπή μετέχει και ο γνωστός Καθηγητής της Θεολογίας, πρώην Κοσμήτορας του Θεολογικού Ορθόδοξου Σεμιναρίου του Αγίου Βλαδιμήρου Αμερικής  Dr.  π. John Berh.

Πρίν την έναρξη του Συνεδρίου προηγήθησαν οι προσευχές στο Ναό (ψαλμοί και βιβλικά αναγνώσματα) και στη συνέχεια ένα λιτό πρόγευμα (ψωμί και μαρμελάδα που τα φτιάχνουν στο Μοναστήρι οι Μοναχοί κι οι Μοναχές και καφές).

Κατά την έναρξη του Συνεδρίου ο π. Ένζο μας καλωσόρισε όλους μας ευχαριστώντας τους Προκαθημένους των Τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών για την αποστολή Μηνυμάτων και εκπροσώπων τους στο Συνέδριο. Στη συνέχεια ανεγνώσθησαν τα Μηνύματα του Οικουμενικού  μας Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίου και του Μητροπολίτη Βολοκολάμσκμ  κ. Ιλαρίωνα εκ μέρους του Μακαριωτάτου Πατριάρχου Μόσχας και πασών των Ρωσιών κ. Κυρίλλου, ως και το τηλεγράφημα του  Καρδιναλίου  κ.Πιέτρο Παρολίν, Υπουργού Εξωτερικών του Βατικανού, εκ μέρους του Πάπα της Ρώμης κ. Φραγκίσκου. Ακολούθησε ο ευγενής χαιρετισμός του Ηγουμένου της Μονής κ. Λουτσιάνι τονίζοντας ότι για τη φιλοξενία μας η Μονή δεν εργοδοτεί ούτε ένα, όλα τα αναλαμβάνουν με πολύ αγάπη αφιλοκερδώς οι Μοναχοί και οι Μοναχές.

Στη πρώτη, λοιπόν ομιλία, με ομιλητή το π. Dr. Enzo Biachi, με θέμα «Ίνα γνωρίσωμεν τα σημεία των καιρών- Η διάκρισις στα Ευαγγέλια», όρισε την αρετή της διάκρισης ως μια πράξη επιλογής του καλού από το κακό, η οποία συνδέεται με τη φωνή του Θεού που ο κάθε άνθρωπος έχει μέσα στη ψυχή του ως δημιούργημα «κατ’ εικόνα Θεού». Κατά την εβραϊκή παράδοση, τόνισε, ότι εκτός από τη φωνή του Θεού, υπάρχει και η φωνή του κακού, δηλαδή η φωνή του διαβόλου. Η αρετή της διάκρισης ως επιλογή στηρίζεται στην προσωπική ελευθερία μας. Στην Π. Διαθήκη υπάρχει διάκριση του Πνεύματος του Θεού από τα κακά πνεύματα. Η έννοια του όρου «διάκρισις» προέρχεται από το ρήμα «διακρίνω» και πιο συγκεκριμένα ότι κρίνω μεταξύ δύο. Από εδώ προέρχεται και ο όρος «Κρίσις».

Η έννοια της Διάκρισης στην Καινή Διαθήκη έχει περισσότερο το χαρακτήρα της γνώσης της πραγματικότητας. Πρώτον παράδειγμα αναφοράς  Διάκρισης στα βιβλία της Καινής Διαθήκης είναι ο ίδιος ο Ιησούς Χριστός με το Κήρυγμα Του, ιδιαίτερα όταν αναφέρεται στη διάκριση των σημείων των καιρών να ζούμε σύμφωνα με το Θέλημα του Θεού. Το θέλημα του Θεού είναι η σωτηρία μας («ο Θεός πάντας ανθρώπους θέλειν σωθήναι και εις επίγνωσιν αληθείας ελθείν» κατά τον Απόστολον Παύλον). Η αρετή της διάκρισης είναι επιλογή στάσεως και τρόπων. Τελικά η αρετή της διάκρισης είναι δωρεά του Θεού, είναι δωρεά του Αγίου Πνεύματος την Ημέρα της Πεντηκοστής. Η αρετή της διάκρισης εκδηλώθηκε με την επιλογή του Ματθία στη θέση του Ιούδα του Ισκαριώτη που πρόδωσε και παράδωσε τον Κύριο Του στους κακούργους και στους φονιάδες του. Η εκλογή αυτή επιβαλλόταν για να υπάρχει εκπροσώπηση των δώδεκα φυλών του Ισραήλ. (Εδώ αξίζει να αναφέρουμε, ότι το παράδειγμα της εκλογής του Ματθία δείχνει ότι η απόφαση ενός εκκλησιαστικού σώματος ή μιας συνόδου συνοδεύεται από  την αρετή της διάκρισης όταν ενισχύει την ειρήνη και την αγάπη ανάμεσα στα μέλη της, όταν συμβαίνει το αντίθετο, τότε απουσιάζει η αρετή της διάκρισης, όπως συμβαίνει τώρα με την αναστάτωση που βιώνουν όλες οι τοπικές Ορθόδοξες Εκκλησίες κι ο Χριστιανικός κόσμος με τις αντιπαραθέσεις Κωνσταντινουπόλεως και Μόσχας, δική μου παρατήρηση). Η αρετή της διάκρισης εκδηλώθηκε στην πρώτη σύναξη της Εκκλησίας με προσευχή στο Θεό. Κατά συνέπεια η αρετή της διάκρισης είναι η επιλογή του Θελήματος του Θεού και το Θέλημα του Θεού αποβλέπει πάντοτε εις την εν Χριστώ σωτηρία μας. Το θέμα της αποδοχής των μη Εβραίων στην Αποστολική Εκκλησία με απόφαση μάλιστα της πολύ σημαντικής για την Ιστορία του Χριστιανισμού Αποστολικής Συνόδου, είναι τελικά έκφραση της αρετής της διάκρισης διά την σωτηρία των ανθρώπων χωρίς φυλετικές, εθνικές και κοινωνικές διακρίσεις (εδώ ο όρος με τη σύγχρονη αρνητική του σημασία όταν αδικείς τον άλλον και καταπατάς τα ανθρώπινα του δικαιώματα). Η αρετή της διάκρισης στον Χριστιανισμό είναι η επιλογή του Θελήματος του Θεού διά να προστατευθεί ολόκληρη η κοινωνία. Η εκκλησιαστική λειτουργία της αρετής της διάκρισης εκδηλώνεται σήμερα διά του Συνοδικού θεσμού της Εκκλησίας, όταν οι αποφάσεις μιας Συνόδου επιφέρουν ειρήνη και αγάπη και ενίσχυση της ορατής ενότητας των Μελών της.

Στο Γ’ Μέρος θα συνεχίσουμε με τις παρουσίες των επόμενων ομιλητών, των οποίων προήδρευσε ο γνωστός Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κ. Πέτρος Βασιλειάδης. Μεταξύ των ομιλιών που θα παρουσιάσουμε είναι και το πολύ επίκαιρο ενδιαφέρον θέμα της γνωστής Καθηγήτριας της Οικουμενικής Κίνησης της Θεολογικής Σχολής του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Βασιλικής Σταθοκώστα με θέμα «Διακρίνοντας μαζί την Αλήθεια – Η Χριστολογική συμφωνία μεταξύ Ορθοδόξων Χαλκηδονίων και Αρχαίων Ανατολικών Εκκλησιών»

Εκτύπωση